Schoolvisie De Top

visie

 

Duurzaamheid → draag zorg voor materiaal en milieu, we hebben maar één wereld.
 
Eerlijkheid → wees eerlijk, dan vertrouwen mensen je.
 
Nieuwsgierigheid → wees nieuwsgierig, dan zal je blijven leren.
 
Tolerantie → draag zorg voor de ander, we zijn er voor elkaar.
 
Onafhankelijkheid → wees onafhankelijk, dan kan je alles aan.
 
Persoonlijkheid → draag zorg voor jezelf, iedereen is uniek.
 

Duurzaamheid:

Wij trachten goed voor onze leerlingen, leerkrachten en ouders te zorgen door toekomstgericht te denken en te handelen.
De continuïteit in ons leerlingvolgsysteem, een duurzame communicatie met al onze partners en het nastreven van effecten en doelen op lange(re) termijn dragen hiertoe bij.
Via ons zorgbeleidsplan behouden we een overzicht op onze concrete acties voor de komende drie schooljaren.
Door het voeren van overgangsgesprekken en het maken van klasscreenings zorgen wij voor een vlottere overgang naar de volgende klas.

Eerlijkheid:

We proberen steeds een eerlijke communicatie te voeren naar alle partijen toe omdat je vanuit eerlijkheid komt tot echte oplossingen en hiermee wederzijds vertrouwen opbouwt. Zowel bij goednieuws- als bij slechtnieuwsgesprekken, kind- en oudercontacten, functioneringsgesprekken besteden we hier bijzondere aandacht aan. Eerlijkheid ligt ook mee aan de basis van het flexibel inzetten van de zorguren, op basis van de noden van leerlingen en leerkrachten. In een eerlijke sfeer zeggen wat goed gaat maar ook durven benoemen waar beterschap mogelijk is, biedt de mogelijkheid om hieraan te werken.

Nieuwsgierigheid:

De nieuwsgierigheid van onze leerlingen stimuleren wij door het aanbod van verrijkend materiaal in de klas en in de verschillende klashoeken, wat ervoor zorgt dat ervaringskansen worden vergroot en creatieve processen tot stand komen.
Via klasoverschrijdende toonmomenten worden realisaties met andere leerlingen en de ouders gedeeld. Wij zorgen ervoor dat een thema ‘levend’ aanwezig is in de school.
Tevens willen wij tegemoetkomen aan de nieuwsgierigheid van de ouders door o.a. een dagelijks onthaal in de klas voor de peuters en hun ouders, de algemene infoavond en andere infomomenten rond de extramuros activiteiten, overgang naar de lagere school en naar het secundair onderwijs…
Naar professionalisering toe staat levenslang leren in de kijker, zo krijgen teamleden de kans zich op regelmatige basis bij te scholen.

Tolerantie:

Je mag zijn wie je bent, elk met zijn talenten en mogelijkheden. Zorg dragen voor elkaar met aandacht en respect voor de gevoelens van de anderen en verdraagzaamheid, zijn waarden die we als school hoog in het vaandel dragen.
Om deze waarden daadkracht bij te zetten organiseren wij op onze school specifieke projecten die de sociale vaardigheden van onze leerlingen stimuleren: ‘Het Toeka-project’, waarin we werken aan een veilig schoolklimaat, ‘Coöperatieve werkvormen’, waarbij wij inspelen op de sterktes van onze leerlingen en zo het beste in elke leerling naar boven te halen.

Onafhankelijkheid:

Doorheen onze basisschool krijgen de kinderen opdrachten via contract- en hoekenwerk waardoor we hen zelfstandig leren werken. Het driesporenbeleid komt in elke klas aan bod. De Kangoeroes vormen hierop nog een extra uitbreiding voor de sterkere leerlingen.
Voor leerlingen in de lagere school die thuis onvoldoende begeleiding krijgen bij het maken van hun huiswerk en les organiseren we met steun van het schoolbestuur huiswerkklassen. Kinderen krijgen in kleine groep de kans hun taken te maken onder begeleiding van een leerkracht.
Om van elkaar te leren met het oog op onafhankelijkheid wordt het buddysysteem toegepast waarbij de leerlingen per twee zorg dragen voor elkaar tijdens het uitvoeren van een gezamenlijke taak.
Ook ouders worden onafhankelijker als zij het Nederlands beheersen. Daarom worden er op onze school door de gemeente Nederlandse lessen ingericht voor anderstalige ouders.
Via co -teaching leren onze leerkrachten van elkaar met als doel sterker en onafhankelijker te worden in hun opdracht.

Persoonlijkheid:

Kinderen zijn individuen met hun eigen talenten. In hun zoektocht naar hun eigen ik word er ingezet op talenten doorheen de basisschool. 
Elke persoon heeft naast intellectuele capaciteiten ook socio-emotionele vaardigheden. Deze zetten we doorheen het schooljaar in de kijker met het attituderapport in de lagere school. Ook een screening van het welbevinden en de betrokkenheid van de leerlingen helpt hen hun persoonlijkheid te ontdekken en verder te ontwikkelen. Tijdens de kindcontacten in de lagere school gaan leerlingen hierover in communicatie met hun leerkracht.
Door gerichte observaties in de kleuterschool en de foutenanalyses in de lagere school krijgen onze leerlingen en hun ouders een zicht op hun eigen kunnen. Er wordt besproken wat vlot gaat en waar er nog groeikansen liggen. Differentiëren komt tegemoet aan de verschillen tussen de leerlingen