BRICK - 5e + 6e leerjaar
Ben je wat je bouwt? Of ben je ook veel méér dan dat?
In ‘BRICK’ staan bakstenen centraal. Simpele, rode bakstenen. Beetje stoffig, stevig én fragiel. Maar ook dragers van betekenis, als hoekstenen van onze samenleving. De basis voor het bouwen van een huis, een thuis.
Het personage op scène gaat aan de slag met 16 bakstenen. Hij begint ze te stapelen en iets op te bouwen. Om daarna de bakstenen te herschikken en anders te positioneren. Het zou een oneindig patroon kunnen worden, alle mogelijke combinaties uitproberend. Tot hij het over een andere boeg gooit en met grote kartonnen platen aan de slag gaat. Een fascinerend en absurd schouwspel. Wie zien hoe Samuel Bey jongleert, beweegt en met deze alledaagse materialen live sculpturen creëert. Hij duwt, zoekt, zucht, leeft zich uit, bouwt op, breekt af en reconstrueert onophoudelijk, terwijl hij balanceert tussen dolle bouwvakker, verstrooide professor en virtuoze performer – rakelings langs en voorbij de klassieke grenzen van de circusperformance.
Als jonge dertiger is artiest Samuel Bey niet immuun voor sociale druk en de steeds moeilijker in te lossen verwachting om een eigen huis te bezitten of te (ver)bouwen. Eén van de vereiste vinkjes voor een zogenaamd ‘succesvol’ leven. Met ‘BRICK’ zet hij een boeiende, gelaagde voorstelling neer die tot de verbeelding van jong én oud spreekt.
‘BRICK’, een bizar en kwetsbaar uur waarin performer Samuel Bey een heel aparte invulling geeft aan het begrip ‘Bouwmarktmedewerker’. Het spektakel zit hem in de verstilling en concentratie waarmee hij een toren bouwt van bakstenen. We houden met hem onze adem in, en zijn – buiten hem – verbijsterd over de obsessieve moeite die hij doet om het toneel vervolgens spic en span te krijgen. Het is ingehouden lachwekkend, en roept bizar veel vragen op, maar overtuigt uiteindelijk wel. (Wijbrand Schaap – Cultuurpers)
Samuel Bey combineert zijn passie voor circus met die voor objectdesign en uitvindingen. Hij startte in 2001 als jonge jongleur, maar ontwikkelde door de jaren heen ook een fascinatie voor architectuur en productontwikkeling. Zijn liefde voor objecten én voor circus brengt hij nu samen in zijn eigen voorstellingen. Met de productie ‘No Way Back’, zijn eerste stuk als maker, speler en medeoprichter van het circusgezelschap Duo Berlingo, drukte Samuel een nieuwe stempel op het circusgenre met bakken gusto en een verfrissende lading menselijkheid. Sinds 2017 toert Bey met deze voorstelling in binnen- en buitenland en richt hij zich op het verder ontwikkelen van eigen werk (waaronder uiteraard ‘BRICK’) en toekomstige samenwerkingen, zoals die met actrice/theatermaakster Abigail Abraham voor de voorstelling ‘BAAS’.
CREDITS
Concept en spel: Samuel Bey
Procesbegeleiding: Louis Vanhaverbeke
Exterior eye: Benjamin Verdonck
Artistieke input: Bauke Lievens en Sander de Cuyper
Techniek: Bob Cornet
Met de steun van de Vlaamse Overheid
Coproductie: PERPLX en CIRKLABO/30CC
Residenties: PERPLX, Miramiro, CIRKLABO/30CC, Tollhaus Karlsruhe en FIRM Artlab