Horecavergunning

Wat?

Sinds 1 januari '22 is er een nieuw horecareglement van kracht.
Elke ondernemer of starter die een permanente horecazaak wil uitbaten in Sint-Pieters-Leeuw moet eerst een horecavergunning aanvragen.

Horecazaken zijn drank– en eetgelegenheden in lokalen of ruimten in privé- of openbare gebouwen, permanent ingericht om te worden gebruikt als ruimte waarin gewoonlijk dranken en/of maaltijden van welke aard ook worden verstrekt voor gebruik ter plaatse.

Zonder limitatief te zijn wordt hieronder verstaan: alle cafés, danszalen, herbergen, privé-clubs, thee- en koffiehuizen, shishabars, kantines, restaurants, snackbars, frituren, concertzalen, discotheken, sportcomplexen, bioscopen, ...

De horecavergunning is zowel persoonsgebonden alsook plaatsgebonden.
Wanneer je een bestaande horecazaak overneemt of je zaak verhuist naar een nieuwe locatie moet je dus een nieuwe aanvraag indienen.


Opgelet: je horecazaak mag niet openen alvorens de horecavergunning werd afgeleverd. Vraag dus tijdig je horecavergunning aan via het webformulier want de volledige procedure neemt tot 90 kalenderdagen in beslag, te tellen vanaf de dag dat je aanvraagdossier bij ons volledig werd ingediend (ontvankelijk) tot de dag van aflevering.

BELANGRIJK: alle bestaande horecazaken die voor deze datum een drankvergunning ontvingen dienen een nieuwe aanvraag in te dienen binnen het jaar na inwerkingtreding van dit reglement.

Kostprijs

De aanvraag en afgifte van de vergunning is kosteloos.
Let wel op: Aan de controle van de brandweer is wel een kostprijs verbonden.

Procedure

Stap 1: indienen online aanvraag

De exploitant van een nieuwe of bestaande horecazaak dient digitaal een aanvraag in voor het bekomen van een horecavergunning.

De aanvraag moet de gegevens en documenten bevatten zoals vermeld in het document “aanvraag horecavergunning” en ten minste:

  • kopie van de identiteitskaart van de uitbater(s);
  • kopie uittreksel Kruispuntbank der Ondernemingen;
  • kopie statuten zoals gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad, indien van toepassing;
  • moraliteitsattest van de uitbater(s) en de personen die sterke en gegiste dranken zullen schenken;
  • verzekeringsattest als bewijs van verzekering objectieve aansprakelijkheid tegen brand en ontploffing;
  • registratie en/of toelating van het voedselagentschap FAVV;
  • plan van de handelszaak + netto oppervlakte van de zaak (in m²);
  • verklaring op erewoord inzake hygiënische vereisten;
  • een kopie van de milieuvergunning of melding (indien van toepassing);
  • een verklaring op erewoord dat met het oog op de vrijwaring van de veiligheid van de personen die in de instelling aanwezig zijn, van omwonenden en voorbijgangers, en van de handhaving van de openbare orde, er in de inrichting tijdens de openingsuren steeds minstens een persoon aanwezig zal zijn die over een voldoende kennis van het Nederlands beschikt voor een duidelijke communicatie met de politie, brandweer, gemeentediensten en andere officiële instanties in geval van gebeurtenissen die de veiligheid of openbare orde kunnen bedreigen.

Indien de aanvraag onvolledig wordt ingediend (gegevens ontbreken en/of gevraagde documenten ontbreken), zal de exploitant hiervan in kennis gesteld worden door de dienst Lokale Economie binnen de 10 kalenderdagen na ontvangst van de aanvraag.

De aanvrager heeft een termijn van 14 kalenderdagen na ontvangstbewijs om de aanvraag te vervolledigen. Indien dit niet gebeurt, wordt de ingediende aanvraag als onbestaand beschouwd en wordt het dossier afgesloten.

Stap 2: administratief onderzoek

De horecavergunning kan enkel worden verleend na een administratief onderzoek dat minstens volgende onderdelen omvat:

  • (gunstig) brandveiligheidsonderzoek;
  • een moraliteitsonderzoek, zijnde een onderzoek inzake de zedelijkheid voor het exploiteren van een drankgelegenheid overeenkomstig de wetsbepalingen inzake de slijterijen van gegiste dranken, samengeordend op 03.04.1953 en de Wet van 28.12.1983 betreffende de vergunning voor het verstrekken van sterke drank;
  • een onderzoek inzake de naleving van de rookwetgeving, zoals omschreven in de Wet van 22.12.2009 betreffende een algemene regeling voor rookvrije gesloten plaatsen toegankelijk voor het publiek en ter bescherming van werknemers tegen tabaksrook en het Koninklijk Besluit van 28.01.2010 betreffende de vaststelling van de voorwaarden van het rookverbodsteken en van de installatie van een ventilatiesysteem.

Het administratief onderzoek kan voorts andere onderdelen omvatten die de betrokken diensten nuttig achten of waartoe de burgemeester opdracht geeft, in het bijzonder deze voor wat betreft het vrijwaren van de openbare orde, de openbare rust en/of de openbare gezondheid.

Zodra de aanvraag volledig is of in geval van een ambtshalve controle van bestaande horecazaken, contacteren de verschillende betrokken gemeentelijke diensten de exploitant voor het uitvoeren van het administratief onderzoek.

Stap 3: beslissing burgemeester

Het administratief onderzoek van de betrokken gemeentelijke diensten wordt overgemaakt aan de burgemeester die een beslissing neemt. Het betreft één van de volgende beslissingen:

  • het verlenen van een horecavergunning;
  • het verlenen van een horecavergunning met voorwaarden;
  • het niet verlenen van een horecavergunning.

De burgemeester neemt een beslissing, uiterlijk binnen 90 kalenderdagen na ontvangst van een volledige aanvraag. Deze termijn vangt aan de dag volgend op de dag van ontvangst. Deze termijn kan eenmalig verlengd worden met 90 kalenderdagen.