Snelheidsplan
Om de veiligheid en leefbaarheid in onze gemeente te verhogen, voert het gemeentebestuur het aantal snelheidstrajectcontroles op van 3 naar 11 en kwamen er recent 16 extra ANPR-locaties bij. Maar wat is zo’n ANPR-trajectcontrole? Waarom kiezen we hier als gemeente voor? Welke trajectcontroles kwamen erbij en waarom net die trajecten? Wij vertellen je er alles over.
Wat is een trajectcontrole?
Een ANPR-trajectcontrole is een handhavingsmiddel dat weggebruikers aanspoort de maximale toegelaten snelheid te respecteren. ANPR-camera’s meten de gemiddelde snelheid over een langere afstand. Rijd je met je voertuig aan een te hoge snelheid tussen de meetpunten? Dan worden de gegevens via de nummerplaatherkenning (ANPR) doorgestuurd naar de politie.
Waarom kiezen we voor trajectcontroles in plaats van flitspalen of bemande controles?
Overdreven of onaangepaste snelheid is een van de belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen, met het nodige menselijke leed tot gevolg. Om de veiligheid en leefbaarheid van onze inwoners te verhogen, streeft de gemeente naar minder verkeer in de dorpskernen en landelijke wegen en naar een vlotte doorstroming van het verkeer op grote assen, doch met respect voor de maximaal toegelaten snelheid. In 2014 keurde het gemeentebestuur al een snelheidsplan goed dat in de schoolomgevingen een snelheidslimiet vastlegde van 30km/uur, in de bebouwde kom en binnengebieden werd de limiet vastgelegd op 50km/uur en op de gemeentelijk hoodwegen buiten de bebouwde kom op 70km/uur. In 2021 werd dit plan aangepast en werden er voor de dorpscentra uitgebreidere zones 30 bepaald en werden smalle straten in de buurt van scholen omgebouwd tot fietsstraten. De enige gemeentelijke hoofdweg met een smaller profiel, zijnde de Brabantsebaan, werd ook buiten de bebouwde kom naar 50 km/uur gebracht.
Het inzetten van ANPR-trajectcontroles om de snelheid te controleren kan helpen om de veiligheid en de leefbaarheid te verhogen: zo zorgen trajectcontroles in tegenstelling tot flitspalen voor een gelijkmatigere verkeersstroom en een rustiger wegbeeld. In de buurt van flitspalen remmen bestuurders vaak plots af, om daarna weer op te trekken.
Verder zien we dat het aantal snelheidsovertredingen bij ANPR-trajectcontroles daalt en daar draait het om, want dit komt effectief veiligheid en leefbaarheid ten goede. Waar ongeveer 3 tot 6 % van de bestuurders wordt beboet tijdens een bemande snelheidscontrole, zien we een daling van het aantal boetes naar 0,1 tot 0,3 % bij een trajectcontrole.
De ANPR-camera’s kunnen bovendien ook worden ingezet voor politionele doeleinden zoals recherche en interventie en zijn nuttige en efficiënte hulpmiddelen in het bestrijden van kleine een grote criminaliteit. Sinds het plaatsen van ANPR-camera’s op ons grondgebied spelen ze een rol in 25 % van de opgehelderde feiten.
Welke extra trajectcontroles komen erbij?
Onze gemeente kende al drie trajectcontroles aan de Bergensesteenweg, de Lenniksebaan en de Postweg. Volgende trajecten worden aan het lijstje toegevoegd:
1. Pastorijstraat – J. Depauwstraat – H. Vanhouchestraat - 30 km/uur
2. Brusselbaan
- tussen Vagevuur en Leeuwerikstraat - 70 km/uur
- tussen de Leeuwerikstraat en het Koning Albertplein - 50 km/uur
3. Pepingensesteenweg tussen de Brabantsebaan en Frans Pickéstraat - 70 km/uur
4. Georges Wittouckstraat tussen C. Leunenstraat en Bergensesteenweg - 50km/uur
5. Fabriekstraat – Karel Gilsonstraat vanaf de parking voetbal tot aan Kerkplein- 50 km/uur
6. Brabantsebaan:
- tussen Mechelsgat en Hoogstraat – 50km/uur
- tussen de Baasbergstraat en de Postweg – 50 km/uur
Waarom deze trajecten?
Om te bepalen waar de extra trajectcontroles zouden komen, werd het hoofdwegennet stevig onder de loep genomen, door metingen uit te voeren door de gemeentelijke diensten en de verkeerspolitie van PZ Zennevallei. Meer dan 40 trajecten kwamen in aanmerking. Er moesten dus keuzes gemaakt worden om tot deze 8 trajecten te komen. Die keuze werd gemaakt op basis van ongevallenstatistieken, snelheidsmetingen en de weginfrastructuur. Dit wil niet zeggen dat er in de verdere toekomst geen andere trajecten in aanmerking kunnen komen.
Het is de intentie van het gemeentebestuur om in de loop van de eerste helft van 2022 nog één extra doortocht te beveiligen door twee strategisch gekozen trajecten. Het betreft de Noord-Zuid-as van gemeentelijke hoofdwegen (Pedestraat – Vlezenbeeklaan – Nonnemansstraat – Rooselaerstraat – Lotstraat), waar zal voorgesteld worden om een bijkomende trajectcontrole te voorzien op de Pedestraat en de Rooselaerstraat.
Sint-Pieters-Leeuw investeert zelf in de trajecten 70 km/uur en doet beroep op de firma TaaS voor de trajecten van 30 en 50 km/uur.
Het dossier werd in 2019 en 2020 opgesteld door de dienst mobiliteit, in nauwe samenwerking met PZ Zennevallei.
Nog vragen over de trajectcontroles? Check zeker onze FAQ onderaan de pagina.
Trajectcontroles via TaaS; In Sint-Pieters-Leeuw volledig conform!
De trajectcontroles via TaaS worden op een identiek dezelfde manier georganiseerd als de trajectcontroles op gemeentewegen via de opdrachtencentrale van de federale politie. De privépartner heeft in beide gevallen geen enkele toegang tot persoonsgegevens of gegevens van de overtreding. Het systeem wordt gekeurd door een onafhankelijk keuringsorganisme, waarna enkel inspecteurs van de politie de vaststellingen doen en enkel onafhankelijke sanctionerende ambtenaren (tewerkgesteld bij Haviland) overgaan tot het sanctioneren.
Sinds 1 februari 2021 hebben gemeentebesturen de mogelijkheid om GAS-boetes op te leggen voor beperkte snelheidsovertredingen in zones waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 km/uur, de zogenaamde GAS 5. Sint-Pieters-Leeuw doet hierbij beroep op een onafhankelijk sanctionerend ambtenaar (Haviland) die de verwerking van de boete afhandelt.
Overtredingen op de trajecten waar 70 km/uur van kracht is, komen niet in aanmerking voor GAS 5 en worden verder strafrechtelijk afgehandeld door het gewestelijk verwerkingscentrum.
Er wordt ingezet op handhaving, maar het doel is vooral op een positieve manier verantwoord rijgedrag stimuleren. Het uitgangspunt is het creëren van een veilige en leefbare gemeente met aandacht voor aangename buurten en comfortabele verbindingen voor trage weggebruikers. Hiermee trachten we niet alleen de verkeersveiligheid te vergroten, maar ook meer mensen op de fiets te krijgen.