Integratietegemoetkoming voor personen met een handicap
Wat
U ondervindt moeilijkheden bij het uitvoeren van uw dagelijkse activiteiten en betaalt mogelijk voor extra hulp en ondersteuning. Een integratietegemoetkoming kan u helpen om deze extra kosten te betalen.
Er gebeurt een inschaling op 6 verschillende domeinen. Per domein wordt een score toegekend: 0-1-2-3
De domeinen zijn:
- verplaatsingsmoeilijkheden
- voeding
- persoonlijke hygiëne
- huishouden en onderhoud van de woning
- leven zonder toezicht
- sociale contacten/communicatie
Voorwaarden
- Uw handicap moet erkend worden door de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerherid, met minstens 7 punten op de schaal van zelfredzaamheid.
- Uw inkomsten, mogen bepaalde grenzen niet overschrijden.
- U bent minstens 18 jaar en jonger dan 65 jaar.
- U voldoet aan de nationaliteitsvoorwaarden.
- U bent gedomicilieerd of heeft een administratief adres en verblijft werkelijk in België.
Alle informatie over de voorwaarden vindt u op de website van de Directie-generaal Personen met een handicap.
Procedure
- Om de tegemoetkoming te krijgen moet u eerst via de online app My Handicap een online aanvraag indienen. Om de vragenlijst in te vullen, heeft u een elektronische identiteitskaart met PIN-code en kaartlezer nodig, of de itsme-app.
- Als u deze aanvraag niet zelf kan doen, kan u steeds terecht voor hulp bij uw mutualiteit, gemeente of Sociaal Huis (OCMW).
- Als u niet terecht kunt bij uw mutualiteit of gemeente, kan u altijd een afspraak maken met een van de maatschappelijk assistenten van de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid om een aanvraag op te starten (zie link zitdagen maatschappelijk assistenten).
- Er zijn verschillende aanvragen mogelijk. De vragenlijst is afhankelijk van de soort aanvraag die u wenst op te starten.
- Wanneer de aanvraag ingediend is, zal Directie-generaal Personen met een handicap nagaan waarop u recht heeft. Daarvoor kunnen er bijkomende gegevens opgevraagd worden bij uw behandelende arts, de belastingdienst enz.
- In de meeste gevallen zal u een oproepingsbrief krijgen voor een korte afspraak bij één van de artsen of medisch evaluatoren van de FOD Sociale Zekerheid.
- U wordt per brief op de hoogte gebracht van de beslissing.
- De erkenning gaat in de 1e dag van de maand volgend op de aanvraag.
Website
Wat meebrengen?
Voorzie volgende gegevens:
- Contactgegevens huisarts
- Identiteitskaart en PIN code
- Rekeningnummer
- Verslagen betreffende het medische/psychiatrische/begeleidingstraject