Integratietegemoetkoming voor personen met een handicap

Wat

U ondervindt moeilijkheden bij het uitvoeren van uw dagelijkse activiteiten en betaalt mogelijk voor extra hulp en ondersteuning. Een integratietegemoetkoming kan u helpen om deze extra kosten te betalen.

Er gebeurt een inschaling op 6 verschillende domeinen. Per domein wordt een score toegekend: 0-1-2-3

De domeinen zijn:

  • verplaatsingsmoeilijkheden
  • voeding
  • persoonlijke hygiëne
  • huishouden en onderhoud van de woning
  • leven zonder toezicht
  • sociale contacten/communicatie
Voorwaarden
  • Uw handicap moet erkend worden door de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerherid, met minstens 7 punten op de schaal van zelfredzaamheid.
  • Uw inkomsten, mogen bepaalde grenzen niet overschrijden.
  • U bent minstens 18 jaar en jonger dan 65 jaar.
  • U voldoet aan de nationaliteitsvoorwaarden.
  • U bent gedomicilieerd of heeft een administratief adres en verblijft werkelijk in België.

Alle informatie over de voorwaarden vindt u op de website van de Directie-generaal Personen met een handicap.

Procedure
  • Om de tegemoetkoming te krijgen moet u eerst via de online app My Handicap een online aanvraag indienen. Om de vragenlijst in te vullen, heeft u een elektronische identiteitskaart met PIN-code en kaartlezer nodig, of de itsme-app.
  • Als u deze aanvraag niet zelf kan doen, kan u steeds terecht voor hulp bij uw mutualiteit, gemeente of Sociaal Huis (OCMW).
  • Als u niet terecht kunt bij uw mutualiteit of gemeente, kan u altijd een afspraak maken met een van de maatschappelijk assistenten van de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid om een aanvraag op te starten (zie link zitdagen maatschappelijk assistenten).
  • Er zijn verschillende aanvragen mogelijk. De vragenlijst is afhankelijk van de soort aanvraag die u wenst op te starten.
  • Wanneer de aanvraag ingediend is, zal Directie-generaal Personen met een handicap nagaan waarop u recht heeft. Daarvoor kunnen er bijkomende gegevens opgevraagd worden bij uw behandelende arts, de belastingdienst enz.
  • In de meeste gevallen zal u een oproepingsbrief krijgen voor een korte afspraak bij één van de artsen of medisch evaluatoren van de FOD Sociale Zekerheid.
  • U wordt per brief op de hoogte gebracht van de beslissing.
  • De erkenning gaat in de 1e dag van de maand volgend op de aanvraag.
Wat meebrengen?

Voorzie volgende gegevens:

  • Contactgegevens huisarts
  • Identiteitskaart en PIN code
  • Rekeningnummer
  • Verslagen betreffende het medische/psychiatrische/begeleidingstraject
Integratietegemoetkoming (DG Personen met een handicap)