Uittreksel uit overlijdensakte

Wat

Een akte van overlijden bewijst het feit van het overlijden en stelt de identiteit van de overledene vast. Deze akte is nodig vooraleer de ambtenaar van de burgerlijke stand de toestemming tot vervoer en begraving of crematie van de overledene kan geven.

    Voorwaarden

    Onder bepaalde voorwaarden kunt u een afschrift of een uittreksel van de overlijdensakte aanvragen:

    • Een afschrift vermeldt de oorspronkelijke gegevens van de akte en de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft.
    • Een uittreksel vermeldt daarentegen enkel de actuele gegevens van de akte, zonder vermelding van de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft. Op een uittreksel is dus enkel de huidige toestand van de gegevens zichtbaar.

    Wie kan een afschrift of uittreksel aanvragen?

    Een uittreksel van een akte van overlijden kan iedereen vrij verkrijgen.

    Voor akten van overlijden opgemaakt vóór 31/03/2019 én jonger dan 75 jaar, wordt het recht op een afschrift beperkt tot:

    • de wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
    • als ze een gerechtvaardigd belang kunnen aantonen:
      • de overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
      • bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn in de eerste graad
      • de erfgenamen.

    Iedereen heeft recht op een afschrift:

    • als de akte werd opgemaakt na 31/03/2019
    • als de akte werd opgemaakt vóór 31/03/2019 én ouder is dan 75 jaar.
    Procedure

    De overlijdensakte wordt opgesteld in de gemeente waar de persoon is overleden. De gemeente in kwestie stuurt de akte daarna door naar de gemeente waar de overledene woonde.

    U kunt een uittreksel of afschrift van de overlijdensakte aanvragen bij het gemeentebestuur. Als u beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kunt u een afschrift of uittreksel van de akte online aanvragen via het e-loket van de gemeente.

    Sinds 31 maart 2019 worden akten van de burgerlijke stand uitsluitend digitaal geregistreerd. Dateert uw akte van voor 31 maart 2019, dan is die misschien nog niet in digitale vorm beschikbaar. Sommige gemeenten digitaliseren oude archieven naarmate afschriften of uittreksels van de akten worden opgevraagd of wijzigingen worden aangebracht.

    Kan ik het afschrift of uittreksel gebruiken in het buitenland?

    In de meeste gevallen moet het document eerst gelegaliseerd en eventueel vertaald worden. Op de website van de Federale overheidsdienst Buitenlandse Zaken kunt u nakijken of uw document al dan niet voorzien moet worden van een legalisatie of apostille.

    Hebt u een afschrift of uittreksel met apostille of legalisatie nodig, dan kunt u het document met legalisatie of apostille aanvragen via het e-loket e-Legalisation.

    De prijs voor een legalisatie of apostille is steeds 20 euro per document.

    Meer informatie over legalisatie en apostille

    Wat meebrengen?

    Als u het document zelf ophaalt:

    • uw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.

    Als u het document voor iemand anders aanvraagt:

    • een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
    • uw eigen identiteitskaart.

    Als u een gerechtvaardigd belang moet aantonen om een afschrift of uittreksel te verkrijgen, dan moet u ook een bewijs van gerechtvaardigd belang toevoegen bij uw aanvraag, bv. een onderhands mandaat van de betrokken persoon.