99,94 % van de bestuurders zorgt voor meer veiligheid en leefbaarheid
Op basis van objectieve criteria zoals ongevallen, snelheid en weginrichting zijn destijds 11 trajecten geselecteerd voor trajectcontroles. Van deze trajecten bevinden zich drie in een 70 km/u-zone, zeven in een 50 km/u-zone en slechts één in een 30 km/u-zone. Recent werd het jaar 2023 geëvalueerd. Over het gehele jaar heeft 99,94% van de autobestuurders zich gehouden aan de maximumsnelheid op deze trajecten, wat resulteerde in een opmerkelijke daling van ongevallen en een significante verbetering van de veiligheid en leefbaarheid. Slechts 15% van de overtredingen werden begaan door autobestuurders uit onze eigen gemeente.
Recent kwamen alle betrokken partners bij elkaar tijdens een evaluatiebijeenkomst om de resultaten van het afgelopen kalenderjaar te bespreken. Deze bijeenkomst werd niet alleen bijgewoond door PZ Zennevallei, Haviland en de gemeente maar ook door vertegenwoordigers van D&A Consult, Macq en Vias.
Het studiebureau D&A Consult, dat diverse wegenprojecten in Sint-Pieters-Leeuw begeleidt, benadrukte tijdens de bijeenkomst de aanpak van de gemeente Sint-Pieters-Leeuw om eerst en vooral in te zetten op aangepaste wegeninfrastructuur om de verkeerssituatie in lijn te brengen met de geldende snelheidsbeperkingen. Dit omvat onder andere het correct aanleggen van boordstenen, het plaatsen van haagjes, het duidelijk markeren van de rijbaanrand, en het hanteren van standaardafmetingen zoals een breedte van 5.40 meter asfalt en een afstand van 6 meter tussen boordstenen. Deze maatregelen dienen als eerste preventieve stap in het implementeren van een effectief snelheidsbeleid met het besef dat ook bussen, vuilniswagens en landbouwvoertuigen veilig moeten kunnen rijden op de gemeentelijke hoofdwegen.
De trajectcontrole-resultaten werden grondig geanalyseerd. Voor de trajectcontroles was er een aanzienlijk percentage van 6 tot 9% van autobestuurders dat te snel reed, afhankelijk van het traject. Met de invoering van trajectcontroles is dit percentage voor de opstart gedaald tot 2,8% en tot 1,27% in de eerste week van implementatie. Deze daling is mede toe te schrijven aan uitgebreide communicatie via gemeentelijke infobladen, sociale media en signalisatie op het terrein. Zelfs halverwege de route werden borden geplaatst om bestuurders eraan te herinneren dat ze zich op een trajectcontrole bevinden. Deze inspanningen hebben geleid tot een langdurig laag cijfer van slechts 0,06% in de afgelopen maanden.
Sinds kort worden alle GAS PV’s ook gekoppeld aan de A.N.G. Databank, waardoor ze worden opgenomen in het politionele systeem. Dit stelt onder andere politierechters in staat om te zien of een persoon eerder administratieve sancties heeft ontvangen in aanvulling op eventuele strafrechtelijke overtredingen.
De resultaten laten zien dat sinds de implementatie van de trajectcontroles het aantal snelheidsovertredingen aanzienlijk is gedaald. Dankzij de objectieve selectiecriteria van de trajecten en de geavanceerde automatisering is er meer capaciteit beschikbaar voor andere taken op het gebied van verkeersveiligheid. Zowel het gebruik van camera's bij de ingang van de gemeente als de trajectcontrolecamera's zijn waardevolle instrumenten voor onze teams. Bovendien dragen ze bij tot het bestrijden van criminaliteit. De criminaliteitscijfers zijn in Sint-Pieters-Leeuw meer gedaald dan gemiddeld.