Geen bebouwing op de parking van de Bezemstraat en het perceel van 1,5 ha tussen het einde van de Madeliefjeslaan en de trage weg op het einde van de Reysveldweg
Er zal dan toch niet gebouwd worden op de parking van de Bezemstraat, recht tegenover de appartementsblokken van de gewestelijke maatschappij voor volkshuisvesting.
Net zoals er niet zal gebouwd worden op het perceel van 1,5 ha tussen het einde van de Madeliefjeslaan en de trage weg op het einde van de Reysveldweg.
Dit standpunt nam het college van burgemeester en schepenen in op de zitting van 3 mei en dit na het grondig afwegen van alle voor- en nadelen.
Eerder besliste het gemeentebestuur om de aanpalende 6 ha van Reysveld om te zetten van bouwgrond naar landbouwgrond, hetgeen het eigenlijk oorspronkelijk altijd geweest is. Het kan niet zijn dat we voor de private eigenaars de bestemming wijzigen maar voor de overheid – in dit geval sociale woningen van VlabInvest – andere regels toepassen. Het gemeentebestuur besliste om eveneens die 1,5 ha ongerept te laten en ook om te zetten naar landbouwgrond, geheel in lijn met de verkavelingsstop die we sinds mei 2020 toepassen. Zo zal het hele gebied van 7,5 ha gevrijwaard worden.
Met deze filosofie in gedachten, liet de gemeente de gewestelijke maatschappij voor volkshuisvesting weten dat er geen appartementen zullen gebouwd worden op de gemeentelijke parking in de Bezemstraat. Het bestuur wil niet toelaten dat de (semi)-overheid – in dit geval de sociale huisvestingsmaatschappij – zo dicht bij de Vogelzangbeek gaat bouwen als het zowel stroomopwaarts als stroomafwaarts langsheen de Vogelzangbeek ongerepte percelen willen bewaren. Deze rechtlijnigheid volgen, is belangrijk voor het gemeentebestuur.
Waar komt dan de vervangingsbouw van de 200 appartementen, die de twee blokken aan de Bezemstraat, tellen?
Deze appartementsblokken zijn echt uitzonderlijk in onze gemeente. Dertien verdiepingen hoog is iets voor een grootstad, maar past niet in Sint-Pieters-Leeuw. Ze dateren van begin jaren ’70, net voor de gewestplannen van kracht werden. Indien deze plannen destijds iets vroeger bekrachtigd waren, hadden deze blokken nooit kunnen worden gebouwd. Nu ze aan vervanging toe zijn, moeten we de kans grijpen om deze situatie uit het verleden recht te zetten en dit voor de toekomstige generaties. Zo niet bepalen ze opnieuw voor de komende 60 jaar het beeld van Negenmanneke en dat zouden we de foute keuze vinden. De kans om dit recht te zetten, krijgen we maar één keer.
Daarom besliste het gemeentebestuur om niet meer dan 150 tot 157 appartementen toe te laten op de site. Dit aantal kan met aandacht voor de ruimtelijke invulling op de site worden gebouwd, met 3 - 4 verdiepingen aan de randen van het perceel en maximaal 7 - 8 verdiepingen naar het midden van het perceel toe. 5 tot 6 verdiepingen minder hoog bouwen en dit met een aangepaste en modernere architectuur moet de aanblik van Negenmanneke opnieuw aantrekkelijker maken.
Het gemeentebestuur stelde samen met de sociale verhuurmaatschappij een actieplan op om de resterende 43 appartementen te bouwen op percelen die nu al verhard zijn, maar er verwaarloosd bijliggen. Dit is in lijn met de ruimtelijke visie die het gemeentebestuur volgt.
Tenslotte wenst het gemeentebestuur nog mee te geven dat er weliswaar minder appartementen op de site zullen komen dan vandaag het geval is (150-157 versus 200). Het aantal actuele huurders (momenteel ongeveer 100) zal – omwille van de vervangingsbouw – een toename kennen. Percelen die nu verwaarloosd zijn en geen kwaliteit uitstralen, krijgen door de bouw van de overige 43 tot 50 eenheden opnieuw een zinvolle invulling.