Openbare straatverlichting blijft langer branden in Halle-Vilvoorde
Negenentwintig lokale besturen maken via het overlegplatform Toekomstforum Halle-Vilvoorde hun besluit kenbaar om de regeling rond het doven van de openbare straatverlichting te veranderen. Vanaf 9 oktober 2023 zal de openbare verlichting doven om middernacht in plaats van om 23u. Vanaf dan zal de straatverlichting voortaan ook in de nacht van zondag op maandag branden.
In samenwerking met Fluvius worden de afspraken rond de ‘energieloze nachten’ verder verfijnd. Met deze collectieve inspanning verminderen de lokale besturen in Halle-Vilvoorde de CO2-uitstoot, worden de oplopende energiekosten beperkt en komt men tegelijk tegemoet aan de wensen van inwoners. "Het was belangrijk voor ons om naar de feedback van onze inwoners te luisteren", aldus de woordvoerders van de lokale besturen. "Vele inwoners gaven aan dat ze achter het principe van het doven in het midden van de nacht staan, maar dat doven om 23 uur te vroeg was. Daarom hebben we besloten om het doven van de verlichting uit te stellen tot middernacht.” “Concreet zal de openbare straatverlichting nu 20 uur per week gedoofd worden in plaats van 30 uur. Dat komt neer op 75% van de tijd brandende straatverlichting en 25% van de tijd gedoofde lichten. De straatverlichting zal telkens branden van zonsondergang tot middernacht en van 5 uur tot zonsopgang. Het weekendregime blijft van kracht op zondagnacht, waardoor de straatverlichting dus voortaan ook aan blijft in de nacht van zondag op maandag. Ook tijdens evenementen en bij ingrijpende werken blijft de openbare verlichting tijdelijk en lokaal branden”, lichten de lokale besturen toe.Geen impact op criminaliteit
Bij inwoners kwam de vraag regelmatig terug of het doven van de straatverlichting een impact heeft op de criminaliteit. “Het antwoord is, kort samengevat: neen. Dat blijkt uit een bevraging bij de 23 verschillende politiezones van provincie Vlaams-Brabant, georganiseerd door gouverneur van Vlaams-Brabant Jan Spooren. In geen enkele van de politiezones werd een impact op de criminaliteitscijfers opgemeten. Uit dezelfde bevraging blijkt ook dat er geen stijging is van het aantal verkeersongevallen. De resultaten liggen in lijn van eerdere bevindingen in provincies West-Vlaanderen en Limburg.
Waarom 20 uur per week doven?
Het doven van straatverlichting is goed voor het klimaat, voor de natuur en voor de budgetten. Vóór de overschakeling naar ledlampen bedroeg de uitstoot van straatverlichting in Vlaanderen nog 98.000 ton CO2/jaar. Dat wordt teruggebracht tot 54.000 ton CO2/jaar (-45%) wanneer Vlaanderen tegen eind 2028 volledig is overgestapt op ledverlichting. Door de straatverlichting te doven volgens de nieuwe afspraken, wordt de uitstoot nog verder teruggedrongen met 13.500 ton CO2/jaar, zelfs na de overschakeling op leds. De steden en gemeenten zetten hiermee een belangrijke gezamenlijke stap om de energiefacturen onder controle te houden in tijden waarin de energieprijzen sterk fluctueren.
Samenwerking over de gemeentegrenzen heen
De regeling wordt door Fluvius uitgerold in 29 steden en gemeenten in de regio Halle-Vilvoorde (zie kaart): Affligem, Asse, Beersel, Bever, Dilbeek, Galmaarden, Gooik, Grimbergen, Herne, Halle, Kampenhout, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Vilvoorde, Wezembeek-Oppem, Wemmel en Zaventem. In de komende dagen wordt dit, naargelang de lokale gewoonten, bekrachtigd door de individuele schepencolleges en/of gemeenteraad.