Artistiek Pedagogisch Project

De Leeuwse Kunstacademie is een inspirerende werkplek én ontmoetingsplaats voor kinderen, jongeren en volwassenen met een hart voor kunst. We streven naar een interdisciplinaire aanpak en onderlinge kruisbestuiving waarbij creatie, experiment en reflectie centraal staan. Een plek waar we ons verwonderen, aandachtig zijn en zowel artistiek als persoonlijk groeien.
 

Onze academie staat voor verbinding

De Leeuwse Kunstacademie is een biotoop die uitnodigt tot openheid en verbinding. Respect, empathie en betrokkenheid zijn hierbij belangrijke kernwaarden. We willen dat leerlingen zich geborgen en verbonden voelen; een voorwaarde om zich artistiek te kunnen ontwikkelen. We dragen daarbij zorg voor elkaar en onze planeet.
 

Onze academie steunt het persoonlijke proces en de beleving van elke leerling

Iedereen met goesting is welkom, met of zonder voorkennis. We moedigen leerlingen aan het eigen proces in handen te nemen en een artistieke identiteit te ontwikkelen. Omdat we geloven dat je als kunstenaar steeds in evolutie bent, zetten we in op circulair leren waarbij elke leerling ontwikkelt naar steeds meer zelforganisatie, eigenheid, kwaliteit en verdieping. Persoonlijke begeleiding en procesgerichte feedback is daarbij onmisbaar. We kennen onze leerlingen en nemen de sterktes van elke leerling als uitgangspunt. Dit leidt tot een vanzelfsprekende differentiatie die tegemoet komt aan de individuele leervraag.
Verwondering en een actieve houding ten opzichte van de omgeving vormen de basis van het leerproces. We zetten aan tot waarnemen en bewust kijken, maar ook het dromen en durven volgen van intuïtie. Vanuit deze opmerkzaamheid en open blik ontstaat een voedingsbodem voor ideeën.

We vormen leerlingen door het aanreiken van inzicht in beeldelementen, materiaalkennis en technieken; en stimuleren een breed artistiek-cultureel referentiekader. We zetten daarbij sterk in op experiment en onderzoek. De focus ligt niet op het resultaat, maar op de weg ernaartoe en de verschillende invalshoeken die zich hierbij aandienen. We geven leerlingen de tijd om ideeën te laten rijpen, dichtbij zichzelf te blijven, en in ‘fouten’ nieuwe mogelijkheden te zien. Het uiteindelijke resultaat exposeren hoort erbij, we zoeken hiervoor opportuniteiten binnen en buiten de academiemuren.

We voeden leerlingen eveneens via kunstbeschouwing en kunstgeschiedenis. We kijken, ervaren en geven een betekenis aan kunst. Een kunstwerk ontstaat immers niet in de leegte, maar wordt gecreëerd in een maatschappelijke en culturele context.

In dit hele leerproces neemt dialoog een centrale plaats in. Dialoog gaat over uitwisseling en confrontaties; het is een bron van inzicht, inspiratie en reflectie. In dialoog treden zorgt een verdieping van het eigen werk en zet aan tot zelfreflectie.
 

Onze academie kiest voor innovatieve en veelzijdige leerkrachten-kunstenaars

Onze leerkrachten kiezen vanuit artistieke gedrevenheid en engagement voor het lesgeven. Ze blijven zichzelf op persoonlijk, artistiek en pedagogisch vlak ontplooien. Naast lesgever zijn ze ook kunstenaar met een eigen praktijk, of sterk betrokken bij het actuele kunstgebeuren waardoor elke leerkracht een artistieke en didactische eigenheid bezit die bijdraagt aan de rijkdom van de academie. De leerkracht coacht en motiveert, hij is een ‘zingever’ die de richting aangeeft, inspireert en ontwikkeling stimuleert bij elke leerling. Actief luisteren en integriteit zijn hierbij onmisbare eigenschappen.
 

Onze academie beweegt wat binnen Sint-Pieters-Leeuw

In een sterk veranderende wereld is er nood aan verbinding en creativiteit. Wij geloven dat kunsteducatie niet alleen tot artistieke en culturele ontwikkeling leidt, maar ook fungeert als hefboom voor persoonlijke en emotionele ontwikkeling. Met ons kunstonderwijs willen we een meerwaarde creëren binnen de gemeente. Daarom willen we een academie met een lage drempel zijn.
 

Onze academie blijft continue en doelbewust verbeteren

Als team blijven we sleutelen aan onze kwaliteit als academie, we evolueren mee met de veranderende context om zo ook in de toekomst relevant te blijven. We blijven onszelf daarbij in vraag stellen, en zien verandering als een natuurlijke dynamiek voor kwalitatief kunstonderwijs. Het leerplan Speelveld en het Referentiekader voor Onderwijskwaliteit dienen als een baken voor het uitwerken van ons artistiek en pedagogisch beleid. Als we als academie naar een sterk doel toewerken en het proces bewaken, volgen de resultaten vanzelf. Daar vertrouwen we op!
 

Het Artistieke Pedagogisch Project (APP) van Leeuwse Kunstacademie verwoordt onze visie en missie. Het vormt een leidraad voor de lessen en is een fundament voor het pedagogische en artistieke beleid binnen de academie. Het geeft betekenis en richting aan de academie. Het helpt prioriteiten bepalen en doelen te stellen. Het APP kwam op democratische wijze tot stand. Tijdens het academiejaar 2023-2024 werd deze visie samengesteld door het voltallige personeelsteam en de directie, het werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 30 mei 2024.